Yrittääkö Berner verottaa autoilijoita nyt “ilmastobluffin” avulla – ratkaisu löytyy kuitenkin metsästä ja kaasusta suurteollisuuden kautta
Tavallisille ihmisille auto, ja varsinkin edullinen auto, on tavallisen arkielämän perusasia. Liikenneministeri Berner on yrittänyt koko hallituskautensa vaihdattaa tavallisten ihmisten kansanautot varsin kalliisiin sähköautoihin. Nyt keppihevoseksi on otettu IPCC:n ilmastonmuutosraportti. Sipilän miljonäärihallitukselta on unohtunut, että asuntovelkaantuneet työikäiset ja pienillä eläkkeillä elävät tavalliset suomalaiset eivät kestä yhtään lisälaskua. Hyvää liikkuvaa tavallista autoa ei vain ole tavallisella ihmisellä mahdollista vaihtaa.
Miksi autoilijoilla yritetään maksattaa kalliiden sähköautojen osto, joihin ensin teetetään fossiilista energiaa käyttäen akkuja. Sen jälkeen seuraava vaara liittyy sähkön tuottamiseen ja miten se voitaisiin edes jakaa nykyverkossa. Tosiasia on, että ihmisten on päästävä töihin ja jo hallituksen työllistämistoimienkin takia työssä on käytävä entistä kauempana. Ei tavalla ihmisellä ole varaa vaihtaa autoa kallisiin sähköautoihin saati maksaa kovempia veroja autoilusta. Ja vaikka verotusta kiristetäänkin, autoilu ei vähene, vaan töihin ja asioille on maakunnissa päästävä.
Ilmastonmuutostutkimuksien ongelma on niiden luotettavuus. IPCC taitaa olla enemmän myös poliittinen klikki. Mieleeni tulee 1960-luvulla jenkeissä ilmeisimmin Coca-Colan ja Pepsin rahoittamat terveystutkimukset, joilla maitorasvasta tehtiin sydäntautiriskien lähes ainoa syyllinen. Sokerin haitat jätettiin tutkimatta. Kun tämä huijaus paljastui vasta 2010-luvulla, maitorasvan kulutus räjähti ja hinta nousi ja sokerin kulutusta kaikki pyrkivät välttämään nyt suurissa määrin. Kunpahan ei ilmastotutkimuksissa käy samoin?
Niin kauan kuin Kiina ja Intia tekevät mitä lystää, ei Suomen toiminta ole kuin hyttysen ininää. Toki tehdä kannattaa, koska sieltä voidaan luoda ratkaisuja vientiosaamiseen. Ratkaisut löytyvät suomalaisten luonnonvarojen kestävästä ja monipuolisesta käytöstä. Siihen voidaan ohjata kannustamalla käyttämään kotimaista kaasua tai puu- sekä muita uusiutuviin luonnonvaroihimme pohjautuvia energialähteitä. Myös kestävä metsätaloutemme ja nurmien viljely ovat ympäristötekoja hiilensitojina. Teollisuus ja tekniikan kehittyessä raskas liikenne pitää olla ensin keskiössä uusiutuvien käytössä, ei tavallinen keskituloinen kansalainen.
Mutta liikennettä ja tavallisten maakuntien ihmisten elämää ei ilmastobluffilla saa vaarantaa. Bernerin ja Sipilän aika on ollut tavallisen kansan kyykyttämistä. Nyt riittää.