Bernerin liikenneselvitys on shokki pienituloisille ja maaseudun asukkaille

Suomen haja-asutusalueella asuville pienituloisille ja tavallisille ihmisille ministeri Anne Bernerin (kesk.) liikenneselvitys oli shokki. Edelliset sukupolvet ovat verovaroista ja pilkkahinnalla annetuista maa-alueista luoneet merkittävän kansallisomaisuuden, tiet ja väylät.

Nyt pitkien matkojen alueella ja vanhoilla autoilla ajavat joutuvat maksumiehiksi. Esimerkiksi tuttuni, jonka perhe on kuusihenkinen ja jolla on seitsenpaikkainen tila-auto Previa vuodelta 2003, laski 40 000 kilometrin työ- ja sukuloimisajojen nostavan autoilun kustannuksia kaavaillun kilometrimaksujärjestelmän myötä nykytasoon nähden yli 3200 eurolla. Nyt autoilun kustannukset heillä on noin 3750 euroa vuodessa.

Miksi uusia liikenteen palveluja ei syntyisi ilman yhtiötä? Hallitus on saanut jo riittävästi kyseenalaista huomiota lähipiiristä löytyvistä yhtiöistä, ei kai tästäkin? Uskooko joku tosissaan, ettei yhtiö johtaisi ainakin osin verovaroin rakennetun kansallisomaisuuden arvon ja tuoton ulosmittaamiseen pois siitä tarkoituksesta, mihin se on rakennettu? Miksi minun esi-isäni ovat kaivaneet ojat omin käsin teiden varsiin ja antaneet maat puoli-ilman käyttöön? Ja kauhukuvana joku ulkomaalainen yhtiö ulosmittaa mittavat tuotot.

Miksi mobiilitoimijat eivät rakenna itse omaa toimintaympäristöään? Vaikuttaa jälleen pahemmalta kuin itänaapurin valtion omaisuuden yksityistäminen.

Yhtiöissä mennään aina kannattavuus edellä. Miksi yhtiö ylläpitäisi kannattamattomia tieyhteyksiä? Miten kävi postin palveluiden? Pohjois-Karjalassa ennen aamupäivällä tullutta päiväpostia saa odotella vielä ilta-viideltä. Käykö niin, että aura-auto käy silloin tällöin, jos silloinkaan?

Mihin katosi normipurku, kun nyt ollaan luomassa uutta byrokratiakoneistoa seuraamaan autoilijoita?

Nykyaikainen verojärjestelmä ei korvamerkkaa veroja sinne mistä ne otetaan? On kansanedustajien taidosta ja tahdosta kiinni, pidetäänkö tieverkon kunnosta kiinni vai ei. Kuka uskoo, että polttoainevero alenisi lopullisesti?

Jos autovero laskee, niin nouseeko autojen hinnat kuten Saksassa?

Kansallisomaisuuden yhtiöittämisen ja sen jälkeen uhkaavan yksityistämisen ohella kyse on myös ihmisten omaisuuden arvon romuttamisesta. Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa, niin ei ole.

Musta joutsen on ilmiö, joka ei ole ennustettavissa, sillä on valtava vaikutus ja osaamme kehitellä sille jälkikäteen selityksen.

Suomea ei voi johtaa kuin yritystä. Eikä edes yritystä voi johtaa näin. Rahanvalta ei saa mennä kansanvallan ohi. Katsotaan, kenen yritys on odottamassa tätä jättipottia.

Sami Kilpeläinen

Linkki:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusien-autojen-autoverottomassa-hinnassa-piilee-uhka-saksa-esimerkkina

Sulje