Kansalaispuolue rp.: Keskittäminen uhkaa arjen turvallisuutta – Vaasassa oltava laaja päivystys

TIEDOTE 18.3.2018

Kansalaispuolue rp.:n Pohjanmaan osaston kokouksessa Laihialla Alkio-kodissa puhutti haitallinen keskittämispolitiikka, joka heikentää arjen hallintaa. Ihmisten juurettomuus lisääntyy työpaikkojen ja palvelujen keskittämisen myötä. Sosiaalisen turvaverkon puute sekä yhteisöllisyyden häviäminen kielivät vääristä poliittisista arvovalinnoista. Suomessa on viime vuosina lastensuojelun tarve lisääntynyt voimakkaasti ja osalla perheitä ongelmat ovat ylisukupolvisia. Myös ikäihmisten palvelut ovat heikentyneet ja turvattomuus lisääntynyt.

“Kun työikäiset muuttavat kaupunkeihin ja isovanhemmat jäävät maakuntiin, katoaa sekä perheiltä että ikääntyviltä tärkein turvaverkko”, kommentoi Kansalaispuolueen varapuheenjohtaja Piia Kattelus.

Kansalaispuolue vastustaa hallituksen ajamaa sote-ratkaisua erityisesti keskittämis- ja yksityistämisvimman vuoksi.

Paikalla Laihialla ollut Kansalaispuolueen puheenjohtaja Sami Kilpeläinen totesi, että sote-ratkaisu on edelleen keskittämässä palveluita suuriin kaupunkeihin. “Yksityistäminen uhkaa julkisten terveyspalvelujen tasapuolista saatavuutta. Ihmettelen Keskustapuoleen intoa keskittää palveluita pelkästään maakuntakeskuksiin.”

-Maakuntavaltuustoista on tulossa kumileimasimia, jotka vailla verotusoikeutta ja operatiivista päätös- ja ohjausvaltaa käytännössä vain siunaavat rahan virtaamisen yksityisille terveysfirmoille ja vajaakäytölle jäävälle perustettavalle maakunnan sote-liikelaitokselle, lataa Kainuun hallintokokeilun aikaan vaaleilla valitun maakuntavaltuuston jäsenenä toiminut Kilpeläinen.

Kansalaispuolueen varapuheenjohtaja Piia Kattelus ottaa esimerkin keskittämisestä Vaasan sairaalan laajan päivystyksen supistamiseen liittyen. “Mielestäni Vaasassa olisi jatkossa taattava laajan päivystyksen tasoiset sairaalapalvelut, jotta asukkailla säilyvät lähipalvelut.

Kansalaispuolueen johto ei Laihialla kommentoinut enempää puolueen perustajan erottamiseen johtaneita syitä. Asia on tällä hetkellä puolueen asianajajan hoidossa ja puolue vastaanotti haasteet ja niihin liittyvät toimeenpanokiellot vasta torstaina 15.3.2018. Puolueen puheenjohtajiston mukaan Kansalaispuolueen toiminta jatkuu erittäin vilkkaana maalis-huhtikuun aikana eri puolilla Suomea.